Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací
Pilecká, Věra ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Sedláčková, Beáta (oponent) ; Rankov, Pavel (oponent)
Mgr. Věra Pilecká Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací (disertační práce) Abstrakt Tématem disertační práce je vymezení vzájemného vztahu a souvislostí mezi informační a kognitivní vědou se zvláštním důrazem na oblast vyhledávání informací, ve které se projevují některé kognitivní aspekty. Úvodní část je věnována vymezení informační vědy a paradigmat, inspirovaných kognitivním přístupem - kognitivního a sociálně-doménového paradigmatu. Dále je vymezena kognitivní věda, její východiska, metody i využití. V třetí části je provedeno srovnání obou disciplín a je vymezen jejich vztah a styčné body. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na problematiku vyhledávání informací a faktory, které ji ovlivňují, včetně využívaných rešeršních strategií, informačního chování uživatele, jeho kognitivních charakteristik a vytvořených mentálních modelů. Závěrečná část představuje dva provedené průzkumy, které se zaměřily na využití intuitivních a analytických způsobů vyhledávání při práci s vyhledávačem Google a vnímání rozdílů mezi klasickou a online metodou výuky technik racionálního čtení. Oba průzkumy ilustrují vliv kognitivních procesů uživatele při jeho interakci s online prostředím, resp. práci s vyhledávacím systémem.
Information behavior and learning in the context of new media: Digital games and simulations as complex systems for information representation
Buchtová, Michaela ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Steinerová, Jela (oponent) ; Landová, Hana (oponent)
Tato dizertační práce studuje digitální hry a simulace jako komplexní systémy pro reprezentaci informací a zkoumá jejich specifické aspekty ovlivňující proces získávání znalostí. Zaměřuje se na proces tvorby mentálních modelů, informační chování a situační emoční a kognitivní zapojení. Metodologický přístup je založen na různých oborech, včetně informační vědy, pedagogiky, mediálních a kognitivních věd. Základní použitou metodou je edukační experiment, který porovnává efekty digitální edukační hry, nedigitální edukační hry a klasické pedagogické intervence založené zejména na klasických přednáškách. Experimentální výsledky jsou rozděleny do čtyř částí zabývajících se vlivem digitálních her na proces tvorby mentálních modelů, motivaci k informačnímu chování, situační emocionální prožitek a sociální interakce.
Kidnapping Otherness. Tourism, Imaginaries and Rumor in Eastern Indonesia
Kábová, Adriana ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Vrhel, František (oponent) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Předkládaná disertační práce je založena na výzkumu procesů odlišování (Calhoun, 1994; Cerulo, 1997) turistů a obyvatel západní Sumby ve východní Indonésii. Imaginaries (Castoriadis, 1987; Strauss, 2006; Lacan, 1977; Anderson, 1991; Salazar, 2012), ustálená sdílená kognitivní schémata, Sumbanů o cizincích, vycházejí i ze současných mýtů, jejichž původ, šíření, procesy vybrušování i důsledky budou analyzovány v této práci. Případová studie ukazuje, jak jsou různé mentální modely o jinakosti vytvářeny, posilovány, jakým způsobem se střetávají a k jakým cílům mohou být využívány. Práce se soustředí také na vliv těchto schémat na jednání a zkoumá příčiny komunikačních nesouladů na západní Sumbě.
Information behavior and learning in the context of new media: Digital games and simulations as complex systems for information representation
Buchtová, Michaela ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Steinerová, Jela (oponent) ; Landová, Hana (oponent)
Tato dizertační práce studuje digitální hry a simulace jako komplexní systémy pro reprezentaci informací a zkoumá jejich specifické aspekty ovlivňující proces získávání znalostí. Zaměřuje se na proces tvorby mentálních modelů, informační chování a situační emoční a kognitivní zapojení. Metodologický přístup je založen na různých oborech, včetně informační vědy, pedagogiky, mediálních a kognitivních věd. Základní použitou metodou je edukační experiment, který porovnává efekty digitální edukační hry, nedigitální edukační hry a klasické pedagogické intervence založené zejména na klasických přednáškách. Experimentální výsledky jsou rozděleny do čtyř částí zabývajících se vlivem digitálních her na proces tvorby mentálních modelů, motivaci k informačnímu chování, situační emocionální prožitek a sociální interakce.
Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací
Pilecká, Věra ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Sedláčková, Beáta (oponent) ; Rankov, Pavel (oponent)
Mgr. Věra Pilecká Vzájemné ovlivňování informační vědy a kognitivních věd s důrazem na vyhledávání informací (disertační práce) Abstrakt Tématem disertační práce je vymezení vzájemného vztahu a souvislostí mezi informační a kognitivní vědou se zvláštním důrazem na oblast vyhledávání informací, ve které se projevují některé kognitivní aspekty. Úvodní část je věnována vymezení informační vědy a paradigmat, inspirovaných kognitivním přístupem - kognitivního a sociálně-doménového paradigmatu. Dále je vymezena kognitivní věda, její východiska, metody i využití. V třetí části je provedeno srovnání obou disciplín a je vymezen jejich vztah a styčné body. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na problematiku vyhledávání informací a faktory, které ji ovlivňují, včetně využívaných rešeršních strategií, informačního chování uživatele, jeho kognitivních charakteristik a vytvořených mentálních modelů. Závěrečná část představuje dva provedené průzkumy, které se zaměřily na využití intuitivních a analytických způsobů vyhledávání při práci s vyhledávačem Google a vnímání rozdílů mezi klasickou a online metodou výuky technik racionálního čtení. Oba průzkumy ilustrují vliv kognitivních procesů uživatele při jeho interakci s online prostředím, resp. práci s vyhledávacím systémem.
Free Concept Maps in Social Research
Balážová, Eva ; Remr, Jiří (vedoucí práce) ; Soukup, Petr (oponent)
Diplomová práca "Voľné konceptové mapy v sociálno-vednom výskume" pojednáva o možnosti využitia techniky voľných konceptových máp v sociálno-vednom výskume. Prácu je možné z obecného hľadiska rozdeliť na tri časti. Prvá je zameraná na skúmanie teoretického pozadia výskumnej techniky, spolu s vývojom od mentálnych modelov, z ktorých pochádza. V tejto časti bude predstavená aj terminológia využívaná v odbornej literatúre a následne i v rámci výskumu práce. Druhou oblasťou je vlastný výskum, využívajúci túto techniku ako výskumný nástroj. Analýza a interpretácie výsledkov, budú tvoriť podklad pre, tretiu oblasť, ktorou je porovnanie techniky voľných konceptových máp s dotazníkovým šetrením. Ku komparácií budú použité výskumy, s podobnou výskumnou témou, akú mal výskum tejto práce: motivácia študentov k podaniu prihlášky na vysokú školu. Obe techniky budú porovnané na základe dopredu stanovených faktorov vyplývajúcich z povahy každej z techník. Výstupom práce je zhrnutie a kritické vyhodnotenie výskumnej metódy.
Role animace v uživatelském rozhraní mobilních zařízení
Čanda, František ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Minařík, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou využití animací v uživatelských rozhraních mobilních zařízení. Práce je rozdělena do pěti částí. První část se věnuje teoretickým základům navrhování uživatelských rozhraní mobilních zařízení, druhá část pojednává o definování animace, jejím použití v UI, funkcích a percepci. Třetí část shrnuje stávající výzkumy věnující se dané problematice a používaným metodám výzkumu. Čtvrtá část představuje výzkum v podobě srovnávací studie postavené na procesu uživatelského testování prototypů, jenž zkoumá jednotlivé druhy animací a jejich vliv na uživatele. Poslední, pátá část předkládá výsledky výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky. Výsledky vyjadřují, jaký vliv mají animace v UI a jaké jsou klady a limity použití animace.
Osobní wiki = Mozek 2.0
Ludwig, Petr
Někdo si přečte vzdělávací článek, knihu či koukne na video. Mozek však většinu rychle zapomene. Někdo si udělá výpisky. Člověk se k nim ale často nikdy nevrátí... Když si ale něco přečteme, uděláme si výpisky a vzájemně je propojíme v osobní wiki (alá osobní Wikipedie), znalosti se začnou znásobovat. Tento způsob uchování informací odpovídá spojení neuronů v mozku a pomáhá získat nadhled, zdůraznit komplexní vztahy a spojit si věci, které zůstanou v lineárním textu utajené. Používám wiki pět let a považuji ji za největší konkurenční výhodu. Nyní je na čase se o tento Mozek 2.0 podělit.
Prezentace: Stáhnout plný textPDF

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.